Egykori Polgári Iskola épülete

 


 


Iskolakert


Hogyan telt kertünk második éve

A 2023-24-es tanév kezdete előtt 2023. 08.24-én Jászberény adott otthont a IX. Országos Iskolakerthálózati Találkozónak, hogy tagjai erőt adjanak és kapjanak egymástól az új iskolakerti évük beindításához. A hálózatnak már második éve tagja iskolánk is. Rengeteg tapasztalattal gazdagodtunk, különféle vetőmagokhoz, növényápolási termékekhez, sőt egy cseresznyefához is sikerült hozzájutnunk.

Ebben a tanévben iskolán ökoiskolai címet nyert el 3 évre. A nyár folyamán kaptunk eszközöket a kert gondozásához, illetve osztályok és szülők vetőmagcsomagot ajánlottak fel az őszi vetés elindításához. Megtörtént a talaj előkészítése az őszi munkálatokra. Nagyon sok segítséget kaptunk iskolánk technikai dolgozóitól, és helyi vállalkozóktól, akik kibővítették vetőmagcsomagunkat, vagy éppen segítséget nyújtottak a talaj előkészítésében. Felajánlásból a kertünk hosszú idő óta először szerves istállótrágyához jutott, így megalapozva a tavaszi vetések sikerét. A kert egy kisebb részén történtek munkálatok, hiszen az az előző tanév terményei még a kertben voltak. 2023. szeptember 8-án városunk művelődési házában terménybemutatón vettünk részt kiállítóként.  Szeptember elején délutáni testnevelés óra keretében a 8. osztályos lányok és fiúk, valamint természettudomány óra keretében az 5. z osztály tanulói, technikaóra keretében pedig a 6. ba osztály részvételével a földbe kerültek azok a vetőmagok, amelyek termései még az ősz folyamán, a hideg idő beállta előtt betakaríthatók. Elvetésre került a fejes saláta, a spenót, a sóska, a lila és a vöröshagyma, fokhagyma, és százszorszép palánták is kerültek ágyásba is és balkonládákba is. A nyár elején már a próbálkozás jegyében dísztökök és málnatövek lettek elültetve. A kollégák lelkesedése is töretlen, mindannyian körülnézünk, ki és mit tud felajánlani az iskolakert számára, hogy minél színesebb és változatosabb kertünk legyen. Októberben került sor az első osztályosok faültetésére. Az évnyitón történő befogadás mellett ezek a fák a maradó jelképei annak, hogy a gyerekeket befogadtuk az iskola közösségébe. Szintén októberben az iskolaotthonban szüreti mulatságot tartottunk, melynek keretében a must készítése mellett a gyerekek egyéb őszi termésekkel is megismerkedhettek.
Az öntözést 2 kerti csapról tudjuk jelenleg megoldani, de sikerült 2 esővízgyűjtőt beszereznünk.

Ősszel technika órákon a gyerekek salátákat készítettek a zöldségfélékből. Falevelek összegyűjtésével a komposztálás folyamata is kezdetét vette. Az összegyűjtött falevelek technika és rajz órákon remek témát biztosítottak.
Az ősz folyamán újabb madáretetők és rovarhotelek kerültek kihelyezésre, valamint egy sünilakás is. Egész télen folyamatosan töltöttük a madáretetőket táplálékkal. Madáreleséget a tanulói felajánlásokból biztosítottuk, valamint a kertben termett napraforgót is hasznosítottuk. A gyerekek különböző magokat, terméseket, almát helyeztek az etetőkbe, ezzel csalogatták az itt telelő madarakat: cinegét, feketerigót. A hideg téli hónapokra kiürültek az ágyások, gyomtalanítás, átkapálás után pihentek tavaszig A tél folyamán palántákat neveltünk az osztálytermekben, melyeket a tavaszi munkálatok során kiültettünk. A helyi vetőmag-börzén eperpalántákat kaptunk.
A tavaszi munkálatok viszonylag későn indultak meg. Áprilisban kerültek a vetőmagok a földbe. Készítettünk magaságyásokat is. A gyerekek nagyon ügyesen öntözték a szárazabb időszakban a veteményt. Ültettünk retket, vöröshagymát, lilahagymát, salátát, burgonyát, sárgarépát, pasztinákot, borsót, babot, csemegekukoricát, napraforgót. A palántás magaságyásokba paradicsom került, a fűszernövényes magaságyásba  borsikafű, kakukkfű, kapor, a gyógynövényesbe körömvirág, citromfű. Készítettünk futóbabnak, uborkának, futótöknek futóállványt, lugasparadicsomnak pedig lugast. A kerítésre disztököt, sarkantyúkát futtattunk. A palántásba, karalábé, paradicsom, paprika, zeller, káposzta került, növénytársításként büdöske  és citromfű. Ültettünk még céklát és zöldbabot is. Nem felejtettünk el madáritatókat sem elhelyezni.

Méhlegelőt is vetettünk. A virágos ágyásrészben százszorszép, kakastaréj, büdöske, rézvirág van. Az előkerti részben sziklakert alapjait raktuk le, sok-sok egyéb virágpalánta, mint petúnia, mézvirág, nyári szegfű, porcsinrózsa került balkonládába, vagy a virágoskertbe. Szülőktől kaptunk pampafüvet is. A tanév végén iskolakertünk biztosította a helyszínt az Abonyban működő Somogyi Imre Kertbarátkör egyik összejövetelének.

A nyári időszak elején a gyerekek táboroztak az iskola területén, így a kertgondozás június végéig megoldódott. A nyári szünetben ökomunkacsoport tagjai heti váltásban végzik a kert gondozását, öntözését.

A tanév végére azért sok mindent sikerült megvalósítanunk:

-                 elkerítettük az iskolakertet az iskolaudvar többi részétől

-                 kerti padok és asztalok készültek raklapból

-                 magaságyások készültek

-                 balkonládákba virágpalánták kerültek

-                 pályázat útján gyümölcsfák kerültek elültetésre

-                 virágos kertrész már 3 helyen lett kialakítva az iskola területén

-                 elkészült kertünk névtáblája

-                 sziklakert kialakítása megtörtént

További terveink között szerepel a mezítlábas ösvény kialakítása, cserjék telepítése (ribizli,  egres), eperpalánták ültetése.

Ami egyelőre várat magára, a szerszámtároló, erre sajnos még most sem sikerült sem támogatót szereznünk, sem a szükséges pénzt előteremtenünk. Ez jelenleg a legfontosabb feladatunk.

Iskolakertünk   2024-ben részt vett az Abony legszebb konyhakertjei pályázaton, valamint a Virágos Abony pályázatán is. Ennek eredményhirdetése augusztus 3-án lesz. A helyi gazdákkal, vállalkozókkal igyekszünk jó kapcsolatot építeni, tanácsaikat megfogadni.

Ezúton szeretnénk köszönetet mondani támogatóinknak:

ˇ       Agropont Kertészeti Szaküzlet

ˇ       Abokom Kht.

ˇ       Dr. Egedy Zsolt

ˇ       Bakos-Debreczeni Virág- és Palántakertészet

ˇ       Kovács Beáta őstermelő

ˇ       Dr. S. Tóth Sándor és Dr. S. Tóthné Lehel Ilona mezőgazdasági egyéni vállalkozók

ˇ       Varga Attila egyéni vállalkozó, Barkács és Kertész Centrum

ˇ       Dömök Sándor

ˇ       Somogyi Imre Kertbarát Kör

ˇ       Bene László

ˇ       Cseriné Krajcsi Edit

ˇ       Iskolánk technikai dolgozói: Bujdosó Tamás és Falusi Miklós

ˇ       Az iskola öko-munkacsoportjának tagjai

ˇ       Iskolánk 2. zl,, 2. n, 5. z, 6. ba, 7. z és b, 8. z, b és a osztályai és a szülők

Bartúcz Lászlóné

iskolakertvezető


   

 

     



A GYULAI ISKOLAKERTJE

 

Iskolánk a tavalyi tanévben iskolakert pályázaton vett részt és nyert, így legalább három éven keresztül iskolakertet működtetünk iskolaudvarunk hátsó részén az Ökokuckó mellett.

Az ökoiskolai munkacsoport vezetésével el is kezdődött szeptember elején a munka. A kert gondozását az 5.ba osztály Bartúcz Lászlóné vezetésével végzi heti rendszerességgel, azonban tananyagtól függően bármely osztály bekapcsolódhat és igénybe veheti helyszíni foglalkozások megtartására természetismeret, biológia, környezetismeret, vagy bármely más órán, vagy éppen a művészetoktatás képzőművészeti foglalkozásain.

Fontos számunkra tanulóink ökoszemléletű nevelése, környezetünk megóvása és erre tanítjuk a ránk bízott gyermekeket is.

 Iskola kertünk művelése egy team közös munkájának eredménye. Bartúcz Lászlóné tanárnő elvégezte az Iskolakertekért Alapítvány Országos Iskolakert-fejlesztési Program, Iskolakerti Alapozó Alprogram IV. ütemének képzését. A teamben az iskolavezetés, az alsó- és felső tagozaton tanító, valamint napközis pedagógusok vesznek részt. Kísérleti jelleggel a technika szakos kolléga az 5. ba osztály közreműködésével gondozza a kertet, de több osztály is segít alkalmanként a munkában.

 Iskolakertünk első hónapja:

 A pályázat elnyerése után a nyár elején két mentortól is kaptunk segítséget:

• egy ökológiai szemléletű kertész szakember járt nálunk, aki egyszeri helyszíni látogatás során segített átgondolni a termesztéstechnológiát és a növényvédelmet, valamint a program futamideje alatt online formában lesz segítségünkre

• egy pedagógiai mentor segített végig gondolni az iskolakert kialakítását, meglévő programokba való integrálását, a kerti tevékenységek szervezését, hogy minél sokoldalúbban érvényesüljenek a pedagógiai szempontok.

 A nyár folyamán eszközöket kaptunk a kert gondozásához, illetve vetőmagcsomagot az őszi vetés elindításához. A nyár folyamán megtörtént a kert kijelölése, a talaj előkészítése az őszi munkálatokra. Nagyon sok segítséget kaptunk iskolánk technikai dolgozójától és helyi vállalkozóktól. Szintén a nyár elején raklapokból bútorok készültek, illetve a régi nyársaló is felújításra került, ezzel is elősegítve az iskolakert közösségi térré alakulását.

Szeptember elején megtörtént az ágyások kialakítása, az ágyások közötti közlekedőút kitaposása. A szorgos kezek munkájának eredményeként hamarosan a földbe kerültek azok a vetőmagok, amelyek termései még az ősz folyamán, a hideg idő beállta előtt betakaríthatók. Elvetésre került a fejes saláta, a spenót, a sóska, a lila és a vöröshagyma, fokhagyma, tarlórépa és százszorszép palánták is kerültek ágyásba is és balkonládákba is. A nyár elején már a próbálkozás jegyében dísztököket és málnatöveket ültettünk. A kollégák lelkesedése is határtalan, mindannyian körülnézünk, ki és mit tud felajánlani az iskolakert számára, hogy minél színesebb és változatosabb kertünk legyen.

 Az öntözést két kerti csapról tudjuk megoldani, de esővízgyűjtőt is beszereznünk. A tanév elején kaptunk komposztálót is, és folyamatban van egy kerti tároló beszerzése is.

Ősszel technika órákon a gyerekek salátákat készítettek a zöldségfélékből. Falevelek összegyűjtésével a komposztálás folyamata is kezdetét vette.

 A nyár elején kihelyezésre kerültek madáretetők és rovarhotelek is. Terveink szerint egész télen folyamatosan fogjuk a madáretetőket táplálékkal feltölteni. Madáreleséget a tanulói felajánlásokból fogunk biztosítani. Szintén a tél folyamán palántákat nevelünk majd az osztálytermekben, melyeket a tavaszi munkálatok során fogunk kiültetni.

 Gyulaisnak lenni jó!

 Kálló Marianna intézményvezető